Ouzo - bautura traditionala a Greciei

Ouzo este o bautura cu aroma de anason, consumata foarte mult in Grecia si cu siguranta ati incercat-o si voi daca ati mers in vacanta pe taramurile vechii Elade. Ouzo aduce a gust aduce foarte mult cu mastica de la noi de odinioara. Ouzo se produce din alcool distilat din cereale  in care este macerat anason, iar optional se pot adauga si alte arome – coriandru, scortisoara etc. Maceratul acesta este de fapt o solutie alcoolica foarte parfumata (fiecare producator de ouzo tine secret amestecul de arome), numita si alcool etilic parfumat, sau drojdie de ouzo.  

De obicei, drojdia de ouzo este amestecata apoi cu alcool de 96 de grade si se mai poate adauga zahar. Unii producatori greci de ouzo (Varvayiannis, Babatzim, Pitsiladis) nu mai adauga alcool in drojdia de ouzo, ci o dilueaza pur si simplu cu apa si adauga zahar daca este nevoie. Acesta este ouzo de cea mai buna calitate. De obicei ouzo se serveste ca aperitiv si se dilueaza cu apa. In acel moment bautura capata un aspect laptos (initial este incolora) deoarece uleiul esential de anason este solubil in alcool, dar nu si in apa. Diluand alcoolul din bautura, se separa uleiul esential de anason.
Personal, mie mi se pare aproape imposibil de baut ouzo. In Grecia, la multe taverne ne serveau cu ouzo din partea casei si primele dati l-am baut, mai mult de rusine fata de chelner (care uneori era si proprietarul tavernei/restaurantului dar pana la urma am renuntat, pentru ca riscam sa mi se faca rau de la primul pahar. Ca experienta personala, am facut si greseala sa-l beau fara apa (am dormit 4 ore pe plaja ). Oricum, puteti incerca, macar o data, de curiozitate, daca nu ati baut pana acum.

Niciun comentariu: